• 1395/01/23 - 08:33
  • - تعداد بازدید: 678
  • - تعداد بازدیدکننده: 10
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد

imamHadi_shahadat.jpg
چهل حدیث نورانی از امام هادی(علیه السلام)



 


1- اذا کان زمان العدل فیه أغلب من الجور فحرامٌ أن یظنّ باحدٍ سوءً حتّی یعلم ذالک منه و اذا کان زمان الجور أغلب فیه من العدل فلیس لأحدٍ أن یظنّ باحدٍ خیراً ما لم یعلم ذالک منه 
هرگاه در جامعه، رعایت عدالت بیشتر از جور و ستم باشد؛ بد گمانی به مردم حرام است، مگر آن که از راه یقین محرز باشد؛ و امّا اگر در برهه ای از زمان، ظلم و جور بر عدالت غلبه پیدا کند، خوش گمانی به همگان شایسته نیست جز آنجا که آدمی به نیک بودن شخصی علم و یقین دارد. 
(مستدرک الوسائل، ج9 ص 146) 





2- ألدّنیا سوقٌ ربح فیها قومٌ و خسر اخرون 
دنیا بازاری است که پاره ای از مردم در آن سود برند و پاره ای دیگر زیان کنند. 
(مستدرک الوسائل، ج9 ، ص 512) 





3- ألحکمة لاتنجع فی الطّباع الفاسدة 
حکمت و دانش در دلهای فاسد اثر ندارد. 
(بحارالانوار، ج78، ص 370)





4- اٍنّ الله جعل الدّنیا دار بلوی والآخرة دار عقبی و جعل بلوی الدّنیا لثواب الآخرة سبباً، و ثواب الآخرة من بلوی الدّنیا عوضاً 
خداوند دنیا را منزل حوادث ناگوار و آفات, و آخرت را خانه ابدی قرار داده است و بلای دنیا را وسیله به دست آوردن ثواب آخرت قرار داده است و پاداش اخروی نتیجه بلاها و حوادث ناگوار دنیاست. 
(اعلام الدین، ص 512) 





5- اذکر حسرات التّفریط بأخذ تقدیم الحزم 
بجای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن. 
(میزان الحکمة، ج7، ص454)





6- من رضی عن نفسه کثر الساخطون
هر که از خود راضی باشد ، خشم گيران بر او زياد خواهند بود. . 
منتهی الامال ج 2 ص 480





7- من کانت له الی الله حاجةٌ فلیزر قبر جدّی الرّضا† بطوسٍ و هو علی غسلٍ ولیصلّ عند رأسه رکعتین ولیسئل الله حاجته فی قنوته فانّه یستجیب له ما لم یسئل مأثماً أو قطیعة رحمٍ 
کسی که از خدا حاجتی را می خواهد؛ قبر جدم حضرت رضا† را در طوس با غسل، زیارت کند و دو رکعت نماز بالای سرش بخواند و در قنوت نماز، حاجت خویش را طلب نماید در این صورت حوائج وی مستجاب می شود، مگر آن که انجام گناه و یا قطع رحم را طلب کند. 
(وسائل الشیعه، ج14، ص 569) 





8- الحسد ما حق الحسنات و الزّهو جالب المقت 
حسد، کارهای خوب را از بین می برد و دروغ، دشمنی می آورد. 
(بحارالانوار، ج69، ص 200) 





9- ألنّاس فی الدّنیا بالأموال و فی الآخرة بالأعمال 
مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند 
(بحارالانوار، ج78، ص 368) 





10- اذکر حسرات التّفریط بأخذ تقدیم الحزم 
بجای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن. 
(میزان الحکمة، ج7، ص454) 





11- من هانت علیه نفسه فلا تأمن شرّه 
کسی که ارزش و شخصیت خود را پست شمارد، از شرّ او آسوده مباش 
(میزان الحکمة، ج3، ص 441) 





12- ألهزل فکاهة السّفهاء و صناعة الجهّال 
مسخره کردن (و بذله گویی) دیگران، تفریح سفیهان و کار جاهلان است. 
(بحارالانوار، ج75، ص 369) 





13- من تواضع فی الدّنیا لاخوانه فهو عند الله من الصّدّیقین و من شیعة علیّ بن أبی طالبٍ† حقّاً 
کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب خواهد بود. 
(احتجاج، ج1، ص 460) 





16- لو سلک النّاس وادیاً شعباً لسلکت وادی رجلٍ عبدالله وحده خالصاً 
اگر مردم در راههای مختلف حرکت کنند. هر آینه من در مسیر و وادی مردی حرکت خواهم کرد که خدا را به تنهایی خالصانه عبادت می کند. 
(میزان الحکمة، ج3، ص 60) 





17- ألعجب صارفٌ عن طلب العلم، داعٍ الی الغمط و الجهل 
خودپسندی مانع تحصیل علم است و انسان را بسوی نادانی و خواری می کشاند. 
(بحارالنوار، ج69، ص 200، میزان الحکمة، ج6، ص 46) 





18- من رضی عن نفسه کثر السّاخطون علیه 
کسی که پر مدّعی و از خود راضی باشد (یعنی تنها کار خود را می پسندد) ؛ مردم نسبت به چنین شخصی خشمگین و بدبین خواهند شد. 
(بحارالانوار، ج17، ص 215) 





19- ألحکمة لاتنجع فی الطّباع الفاسدة 
حکمت و دانش در دلهای فاسد اثر ندارد. 
(بحارالانوار، ج78، ص 370) 





20- أقبل علی شأنک فانّ کثرة الملق یهجم علی الظّنّ و اذا حللت من أخیک فی محلّ الثّقة فاعدل عن الملق الی حسن النّیّة 
شخصیت خود را محترم شمار و تملق مکن چون تملق موجب سوءظن می گردد، زمانی که برادرت را مورد وثوق یافتی از تملق احتراز کن و نسبت به او حسن نیّت داشته باش. 
(محجّة البیضاء، ج5 ، ص 283) 





22- علیکم بالورع فانّه الدّین الّذی نلازمه و ندین الله تعالی به و نریده ممّن یوالینا لاتتعبونا بالشّفاعة 
با ورع و باتقوا باشید که این ورع و تقوا همان دینی است که همواره ما ملازم آن هستیم و پایبند به آن می باشیم و از پیروان خود نیز می خواهیم که چنین باشند از ما (با عدم رعایت تفوا) شفاعت نخواهید و ما را به زحمت نیندازید. 
(وسائل الشیعه، ج15، ص 248) 





23- لو قلت انّ تارک التّقیّة کتارک الصّلاة لکنت صادقاً 
اگر بگوییم تارک تقیه همچون تارک نماز است، هرآینه سخن راستی گفته ام. 
(وسائل الشیعه، ج16، ص 212) 





24- سئل عن الحلم فقال: هو أن تملک نفسک و تکظم غیظک و لایکون ذالک الّا مع القدرة 
از امام هادی (علیه السلام) معنای حلم را پرسیدند، فرمودند: مالک نفس خود باشی و خشم خود را با وجود قدرت و توانایی بر انتقام، فرو خوری. 
(مستدرک الوسائل، ج11، ص 292) 





25- ما استرح ذو الحرص؛ 
انسان حریص، آسایش ندارد 
(مستدرک الوسائل، ج12، ص 62) 





26- الغضب علی من لاتملک عجزٌ و علی من تملک لؤمٌ 
خشم و غضب بر مردم نشانه ناتوانی است و بر زیر دستان علامت فرو مایگی و پستی است. 
(مستدرک الوسائل، ج12، ص 12) 





27- لو عرفوا ما یؤدّی الیه الموت من النّعیم لأستدعوه و أحبّوه أشّدّ ما یستدعی العاقل الحازم الدّواء لدفع الآفات؛ 
اگر مردم می دانستند مرگ چه نعمتی در پی دارد هر آینه آن را طلب کرده و بیش از انسان عاقلی که دوا را برای مداوای دردش دوست دارد، دوست می داشتند. 
(معانی الاخیار، ص 290) 





28- راکب الحرون أسیر نفسه، و الجاهل أسیر لسانه 
کسی که بر اسب سرکش هوای نفس سوار است او در حقیقت اسیر نفس امّاره خویش است و انسان نادان نیز در اسارت زبان خویش است. 
(بحارالانوار، ج 75، ص369) 





29- انّ لله بقاعاً یحبّ أن یدعی فیها فیستجیب لمن دعاه و الحیر منها 
به راستی مکانهایی برای خداوند متعال وجود دارد که دوست دارد در آنها به درگاهش دعا کنند تا به مرحله اجابت برسد و حائر حسین † یکی از آن مکانهاست. 
(تحف العقول ، ص 482) 





30- ربّ ابنةٍ خیرٌ من ابنٍ 
امام هادی (علیه السلام) در جواب یحیی بن زکریا که از آن حضرت خواسته بود تا از خدا بخواهد فرزندی را که در رحم همسرش است، پسر باشد فرمودند: چه بسا دختری که از پسر بهتر باشد. 
(بحارالانوار، ج5، ص 177) 





32- ألقوا النّعم بحسن مجاورتها و التمسوا الزّیادة فیها بالشّکر 
نعمتها را به خوبی در اختیار دیگران قرار دهید و با شکرگزاری از آنها، نعمتها را افزایش دهید. 
(مستدرک الوسائل، ج12، ص 369) 





33- انّ موضع قبره (أی الرضا†) لبقعةٌ من بقاع الجنّة لایزورها مؤمنٌ الّا أعتقه الله تعالی من النّار و أدلّه دار القرار 
به راستی مزار جدم، بقعه ای از بقاع بهشت است که هیچ مؤمنی آنجا را زیارت نمی کند مگر آن که خداوند او را از آتش جهنم نجات می دهد. 
(وسائل الشیعه، ج14، ص 569) 





34- واعلموا انّ النّفس أقبل شیءٍ لما أعطیت و أمنع شیءٍ لما منعت 
بدانید که نفس آدمی آنچه را که مطابق میل اوست به آسانی می پذیرد و اما چیزهایی که مورد میل و قبول او نیست بسیار سخت می پذیرد. 
(بحارالانوار، ج75، ص 371) 





35- اذکر مصرعک بین یدی أهلک، و لا طبیبٌ یمنعک و لا حبیبٌ ینفعک 
هنگام جان دادن در برابر خانواده، خود را به یادآور که نه طبیبی می تواند مرگ را از تو دور بگرداند و نه دوستی می تواند تو را یاری نماید. 
(بحارالانوار، ج75، ص 370؛ میزان الحکمة، ج10، ص 579) 





36- ألمراء یفسد الصّداقة القدیمة و یحلّل العقدة الوثیقة و أقلّ مافیه أن تکون فیه المغالبة أسّ أسباب القطیعة 
جدال و نزاع، دوستان قدیمی را از یکدیگر جدا نموده و اعتماد و اطمینان را از بین می برد تنها چیزی که در آن است غلبه بر دیگری است و آن هم سبب جدایی است. 
(بحارالانوار، ج 75 ، ص 370؛ میزان الحکمة ج5، ص 308) 





37- من أطاع الخالق فلم یبال بسخط المخلوقین و من أسخط الخالق فلییقن أن یحلّ به سخط المخلوقین 
هر کس از خدا اطاعت کند از خشم مخلوق و مردم نمی ترسد و آنکه خدا را به خشم آورد پروردگار، وی را دچار خشم مخلوق خود می نماید. 
(سفینة البحار، ج2، ص 343) 





38- من اتّقی الله یتّقی و من أطاع الله یطاع 
کسی که از خدا بترسد از او می ترسند و کسی که از خدا اطاعت کند از او اطاعت خواهند کرد. 
(بحارالانوار، ج68، ص 182) 





39- ألشّاکر أسعد بالشّکر منه بالنّعمة الّتی أوجبت الشکر لأنّ النّعم متاعٌ و الشکر نعمٌ و عقبی 
شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است چون نعمت متاع دنیای فانی است و لکن شکر، نعمت جاودانه آخرت است. 
(بحارالانوار، ج75، ص 365؛ تحف العقول، ص 483) 





40- ألعتاب مفتاح الثّقال و العتاب خیرٌ من الحقد 
خشم و خشونت ، کلید گرانباری است و لکن خشم از کینه توزی بهتر است. 
(بحارالانوار، ج75، ص 370) 
منبع: www.imamhadi.com
  • گروه خبری : صفحه اصلی
  • کد خبر : 3871
  • لینک کوتاه : https://medsab.ac.ir/ZUt7
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آدرس دانشگاه

سبزوار، خیابان اسدآبادی، سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی

شماره تماس

051-44011000

کدپستی

9613873137

پست الکترونیک

info@medsab.ac.ir

سامانه پیامکی

500044011078

بازدید این صفحه: 8
بازدید امروز: 2803
کل بازدید: 1445613
بازدید کنندگان آنلاین: 11
آخرین بروزرسانی: 1404/08/28 12:47