دوشنبه ١٩ خرداد ١٤٠٤

 

اینجانب حمیده یزدی مقدم، فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد (1396) و دانشیار گروه اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هستم. حوزه تحقیقات بنده در زمینه مدیریت درد، آموزش، مراقبت های پرستاری، کیفیت زندگی، مرگ مغزی و اهدای عضو متمرکز است. حاصل فعالیت‌های علمی‌ شامل انتشار حدود 55 مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی در مجلات معتبر و ارائه 26 مقاله در کنگره های بین المللی و ملی، تألیف 6 کتاب به زبان فارسی، و راهنمایی یا مشاوره 13 پایان‌نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

دکتر حمیده یزدی مقدم در طرح تحقیقاتی با عنوان" تدوین برنامه آموزشی اخلاق حرفه ای مبتنی بر تبیین مولفه های اخلاقی بر اساس تعاملات درمانی با بیماران از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار" درگفتگو با روابط عمومی دانشگاه به تشریح این طرح پرداخت.

دلیل اصلی شما برای انجام این طرح تحقیقاتی و پژوهشی چه بوده و چه کسانی در این تحقیق شما رو یاری کردند؟

طرح نحقیقاتی که ما انجام دادیم با عنوان " تدوین برنامه آموزشی اخلاق حرفه ای مبتنی بر تبیین مولفه های اخلاقی بر اساس تعاملات درمانی با بیماران از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار"  است  بنده مجری مسئول  و همکاران من دراین طرح  دکتر رضا شهرآبادي- دکتر رقيه جوان - دکتر رقيه زردشت- دکتر مژگان انصاري - دکتر مهدي ربيعي هستند. دررابطه با اهمیت موضوع خدمت شما عرض کنم که تیم سلامت، در عملكرد روزانه خود با مسايل اخلاقي متعددي روبه رو هستند که ناچار به حل آنها هستند. دانش اخلاقي شامل مواجهه و حل دوباره تقابلات، ارزشها، هنجارها، علايق يا قوانين است. آموزش اخلاق حرفه ای بخش مهمی از برنامه های آموزشی فراگیران گروه های علوم پزشکی است.

 شناسایی  چالش های  اخلاقی سیستم درمانی، می تواند به کارآمدی برنامه های آموزشی، درمانی و بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کمک نماید. هدف این مطالعه تبیین مولفه های اخلاق حرفه ای در تعاملات درمانی و بهداشتی با بیماران می باشد.

 روش کاربه این صورت است که در این مطالعه کاربردی، ابتدا با بررسی متون پرسشنامه شامل مولفه های اخلاق حرفه ای به صورت نیمه ساختاریافته تدوین شد. سپس با روش پژوهش کیفی و مدل دلفی در چهار راند نسخه نهایی مولفه های اخلاق حرفه ای بر اساس تعاملات درمانی و بهداشتی با بیماران تبیین گردید. مشارکت کنندگان دلفی در این مطالعه شامل سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان بالین بودند.

این طرح پژوهشی چه گره ای از مشکلات مردم باز خواهد کرد؟

نتایج حاصل از این پژوهش کیفی بر اساس مدل دلفی منجر به استخراج 12 مورد از رایج ترین مولفه های اخلاقی بصورت پرسشنامه گردید که شامل افشای اسرار بیماران، عدم رعایت عدالت در ارائه خدمات، عدم رعایت اختیار بیمار، خطاهای پزشکی و کادر درمان، عدم رعایت مقررات و استانداردهای درمانی و مراقبتی، عدم رعایت مقررات قانونی در بیان خبر ناگوار توسط پزشک، عدم رعایت حقوق بیمار در حال مرگ، عدم رعایت حریم شخصی بیمار، عدم آموزش صحیح اصول مراقبت و نکات جدید درمانی و به روز به دانشجویان و پرسنل و در نهایت عدم رعایت ارتباطات حرفه ای بودند

درخصوص خروجی ها و دستاوردهای طرح توضیح بفرمایید

 ازاین طرح تحقیقاتی مقاله ای با عنوان: تبیین مولفه های اخلاق حرفه ای در تعاملات درمانی و بهداشتی با بیماران به روش دلفی

در مجله  اخلاق و تاریخ پزشکی ایران با نمایه اسکوپوس چاپ گردید.

آیا طرح می تواند اثرگذار باشد:

دستيابي به صلاحيت اخلاقی مستلزم شناسايي مولفه های اخلاقی در محيط هاي آموزشی، درمانی و مراقبتي بالاخص در تعامل با بیمار و در نهايت تدوین برنامه های آموزشی منظم و مداوم در زمینه اهمیت و رعایت اصول اخلاقی، در مراکز درمانی و بهداشتی است. افراد در سیستم های بهداشتی درمانی باید دانش اخلاقي خود را توسعه دهند، تا بتوانند در تعاملات درمانی عملکرد درستي در درمان و مراقبت از بيماران از خود نشان دهند. تدوین مولفه های اخلاقی حاصل از مطالعه حاضر می تواند به شناخت و بالتبع کاهش چالش های اخلاقی در مراکز درمانی و بهداشتی کمک نماید.

برای اثربخشی طرح پزوهشی مقرر گردید؛ مولفه های اخلاقی حاصل از طرح در سایت دبیرخانه طرح تحول دانشگاه قرار گیرد و از همه گروه ها اعم از اساتید بالین، همکاران بالین و دانشجویان این پرسشنامه را تکمیل نمایند و وضعیت رعایت مولفه های اخلاقی در سطح دانشگاه مشخص شود تا بتوانیم در خصوص چالش هایی که بیشتر اعلام شده، تصمیم گیری هایی برای رفع آن انجام بگیرد.