پایگاه های اطلاعاتی
شنبه ١٧ خرداد ١٤٠٤
En



امکانات کتابخانه در حوزه دیجیتال و هوشمندسازی

یکی از اولویتهای کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ارائه خدمات دیجیتال به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران می باشد. برخی از امکانات در نظر گرفته شده جهت ارائه خدمات غیرحضوری به کاربران شامل موارد زیر می باشد:

ارائه خدمات از طریق ایستگاههای کاری جستجوی برخط

با توجه به نیاز کاربران به انجام جستجو در بین منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه های دانشگاه ، در کلیه کتابخانه های دانشکده ای، بیمارستانی و ... ایستگاه‌های کاری بمنظور انجام جستجوی برخط توسط کاربران راه اندازی شده است. کاربران از طریق این ایستگاههای کاری قادر خواهند بود به جستجوی آنلاین اطلاعات منابع چاپی موجود در کتابخانه ها (اعم از کتب فارسی و لاتین، پایان نامه ها )در نرم افزار جامع کتابخانه ای بپردازند.

https://centlib.medsab.ac.ir/uploads/photo14089402816_95378.jpg


علاوه بر این در کتابخانه مرکزی دانشگاه پایگاه عرضه اطلاعات  با هدف دسترسی کاربران به منابع دیجیتال و پایگاههای اطلاعاتی دانشگاه نیز وجود دارد. در این ایستگاههای کاری کاربران می توانند در زمان حضور خود در کتابخانه در بین منابع الکترونیکی دانشگاه جستجو انجام داده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند. لیست منابع الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی دانشگاه از طریق وب سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه قابل مشاهده است.

خدمات مرجع مجازی (دیجیتالی):

یکی از خدمات قابل ارائه در سطح کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه، ارائه خدمات مرجع غیرحضوری در قالب مرجع دیجیتالی است که با هدف رفع محدودیتهای مراجعه حضوری کاربران به کتابخانه ها خصوصا کتابخانه هایی که در سایر نقاط خارج از پردیس دانشگاه قرار دارند پیش بینی شده است. کاربران با استفاده از خدمات مرجع دیجیتالی قادر خواهند بود که سوالات خود در زمینه منابع اطلاعاتی را از طریق یکی از روشهای زیر با کتابخانه ها مطرح نمایند:

1-    مکاتبه با کتابخانه از طریق ارسال پست الکترونیکی

       کنند: کاربران می توانند سوالات خود در مورد منابع اطلاعاتی را به آدرس زیرایمیل

centlib@medsab.ac.ir

 : ارسال پیام از طریق شبکه های اجتماعی 2- 

       کاربران می توانند با عضویت در کانال اطلاع رسانی اخبار کتابخانه های دانشگاه ، از طریق لینک ارتباط با ادمین سوالات خود را با مسئول مربوطه مطرح نمایند.

   3-  درخواست دریافت راهنمایی از طریق فرم از کتابدار بپرس:

علاوه بر روشهای فوق امکان ارسال سوالات مرجع توسط کاربران از طریق بخش "از کتابدار بپرس" نیز وجود دارد. برای دریافت خدمات مرجع از این طریق کافی است اعضای کتابخانه ها با وارد نمودن مشخصات کاربری خود، وارد بخش "از کتابدار بپرس" شده و سوالات خود را ارسال نمایند تا ظرف 24 ساعت توسط کتابدار مرجع به سوال پاسخ داده شود.

 4-  استفاده از میز مشاوره آنلاین پژوهشی یکی دیگر از روشهای برگزاری جلسات مجازی آنلاین بین کاربران کتابخانه و کتابدار مشاور پژوهشی است که از این طریق به سوالات مورد نظر کاربران در زمینه روش گردآوری منابع، تدوین گزارش ، انتخاب مجله، شاخص های علم سنجی و استراتژی جستجوی اطلاعات و ... توسط کتابدار پاسخ داده می شود.

کتب دیجیتالی:

با توجه به محدودیت دسترسی به کتب چاپی و اهمیت به روز بودن منابع حوزه پرشکی، برخی از منابع رفرنس و کتب لاتین مورد نیاز کاربران که تعداد نسخ چاپی محدودی از آنها در کتابخانه های دانشگاه موجود است در قالب فایل الکترونیکی تأمین شده و در دسترس قرار دارند. برای دسترسی به کتب الکترونیک کاربران باید در نرم افزار کتابخانه عضو شوند و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنند تا بتوانند بعد از ورود به سامانه نرم افزار کتابخانه و جستجوی کتاب مورد نظر دسترسی کامل به متن کتاب داشته باشند.       

lib.medsab.ac.ir

 

گفتگوی آنلاین