پیش نویس چک لیست نظارت بر مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل
به استناد ماده 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آیین نامه اجرائی مصوب 26/5/65 هیات وزیران و اصلاحات بعدی و مواد 16 و 25 آئین نامه تاسیس مرکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل مصوب 15/4/1395 و ابلاغ شماره 691/101/د مقام عالی وزارت به منظور نظارت موثر و کارآمد، پایش کیفیت خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل، مراکز مذکور بر اساس این چک لیست نظارت خواهند شد.
مشخصات مرکز:
نام مرکز:
نام موسس/ موسسین: تلفن همراه:
نام رئیس مرکز: تلفن همراه:
نام مسئول فني: صبح: عصر: شب:
آدرس مرکز: منطقه شهرداری:
تلفن ثابت: شماره نمابر:
تاریخ اعتبار مجوز:
نام مرکز:................................................................................. تاریخ نظارت:.......................................
محور فضای فیزیکی
|
ردیف
|
شاخص/ استاندارد ارزیابی
|
توضیحات، نحوه ارزیابی و امتیازدهی
|
امتیاز مکتسبه
1-0
|
1
|
مساحت کل واحد حداقل 45 متر مربع است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
2
|
مشخصات نام و محل مرکز مطابق با پروانه بهره برداری است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
3
|
مرکز دارای سالن انتظار می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
4
|
صندلی مناسب و به تعداد کافی جهت ارباب رجوع وجود دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
5
|
وضعیت کلی بهداشت سالن مناسب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق استانداردهای وزارت بهداشت و سایر استانداردهای موجود
|
|
6
|
وضعیت کلی روشنایی سالن مناسب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق استانداردهای وزارت بهداشت و سایر استانداردهای موجود
|
|
7
|
وضعیت کلی تهویه سالن مناسب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق استانداردهای وزارت بهداشت و سایر استانداردهای موجود
|
|
8
|
مرکز دارای اتاق مسئول مرکز و عقد قرارداد می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
9
|
مرکز دارای اتاق مشاوره/ آموزش می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
10
|
صندلی مناسب و به تعداد کافی جهت آموزش گیرندگان وجود دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
11
|
مرکز دارای اتاق استراحت و سرو غذای پرسنل می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
12
|
مرکز دارای آبدارخانه می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
13
|
مرکز دارای سرویس بهداشتی می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
14
|
سرويس بهداشتي مناسب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق استانداردهای وزارت بهداشت و سایر استانداردهای موجود
|
|
15
|
مرکز محل مناسبی جهت بایگانی دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
وجود اتاق مجزا الزامی نیست
|
|
16
|
مرکز دارای کپسول اطفاء حریق مناسب، دارای شارژ معتبر جهت مواقع ضروری می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
به ازای هر 50 متر مربع یک کپسول 4 کیلوگرمی ضروری است
|
|
نام مرکز:................................................................................. تاریخ نظارت:.......................................
محور امکانات و تجهیزات اداری - پزشکی
|
ردیف
|
شاخص/ استاندارد ارزیابی
|
توضیحات، نحوه ارزیابی و امتیازدهی
|
امتیاز مکتسبه
1-0
|
1
|
مرکز دارای حداقل یک دستگاه رايانه است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
2
|
رایانه به شبكه اينترنت پر سرعت متصل است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
3
|
یک دستگاه پرینتر در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
4
|
یک دستگاه اسکنر در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
5
|
یک دستگاه تلفن مستقل در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
6
|
یک دستگاه فاکس در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
7
|
میز و صندلی و لوازم مرتبط در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
8
|
امکانات و تجهیزات بایگانی جهت حفظ اسناد و مدارک در مرکز موجود و زمان نگهداری اسناد با مقررات و قوانین رسمی مربوطه انطباق دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
9
|
کپسول اکسیژن، مانومتر و ملزومات آن در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
10
|
دستگاه ساکشن و ملزومات آن در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
11
|
حداقل یک عدد کیف مراقبتی مطابق دستورالعمل ابلاغی در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
12
|
کیف مراقبتی به تعداد مورد نیاز جهت ارائه خدمت در منازل، توسط مرکز تهیه شده است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
13
|
مرکز از وسایل، تجهیزات و لوازم یکبار مصرف پزشکی استفاده می نماید
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
14
|
مرکز برنامه لازم جهت استریلیزاسیون و امحاء زباله دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
15
|
مرکز دستورالعمل های مدیریت و نگهداری امکانات، تجهیزات و کالیبراسیون را به طور صحیح و مطابق استانداردهای موجود رعایت مینماید
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
16
|
مرکز محلی جهت نگهداری ملزومات و تجهیزات پزشکی دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
وجود اتاق مجزا الزامی نیست
|
|
17
|
مرکز برای استفاده از تجهیزات پزشکی با موسسه یا بیمارستانی قرارداد دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
18
|
امکانات و تجهیزات لازم در زمان اعزام پرستاران به محل ارائه خدمت وجود دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
نام مرکز:................................................................................. تاریخ نظارت:.......................................
محور نیروی انسانی
|
ردیف
|
شاخص/ استاندارد ارزیابی
|
توضیحات، نحوه ارزیابی و امتیازدهی
|
امتیاز مکتسبه
1-0
|
1
|
نیروی انسانی مجاز در مرکز ارائه خدمت می نمایند
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق ماده 4 آیین نامه
|
|
2
|
لیست و فهرست کارکنان مرکز و برنامه کاری آنها جهت ارائه مراقبت ها و خدمات به بیماران و مددجویان و نظارت بر حسن اجرای انجام آن در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
3
|
مستندات و پرونده پرسنلی موسس/موسسین، رئیس، مسئول فنی و تمامی کارکنان مرکز در مرکز موجود و با لیست اعلام شده به دانشگاه تطابق دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
پرونده پرسنلی می بایست شامل مدارک سجلی و تحصیلی باشد.
|
|
4
|
ارائه دهندگان خدمت در مرکز دارای پرونده پرسنلی، سوء پیشینه و قرارداد می باشند
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
5
|
مستندات معرفی پزشک عمومی به عنوان پزشک همکار که در تمام ساعات فعالیت مرکز در دسترس (آنکال) باشد، در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
6
|
مستندات و قرارداد مشاوره و ارائه خدمات با پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان و سایر حرف وابسته گروه پزشکی در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
7
|
تمامی کارکنان مرکز دارای بیمه مسئولیت حرفه ای بوده و مستندات آن موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
8
|
مسئول فنی در ساعت ها و نوبت کاری های درج شده در پروانه حضور مستمر دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
9
|
موسس/ رئیس/ مسئول فنی/ سایر کارکنان مرکز و پرسنل اعزامی به محل ارائه مراقبت ها دارای کارت شناسایی و اتیکت متحدالشکل می باشند
|
بلیð خیرð توضیحات:
کارت شناسایی می بایست عکس دار، معتبر و با شماره سریال مشخص با ذکر مدرک تحصیلی به همراه مهر و امضا دانشگاه مربوطه باشد.
|
|
نام مرکز:................................................................................. تاریخ نظارت:.......................................
محور رضایتمندی و رعایت حقوق بیمار
|
ردیف
|
شاخص/ استاندارد ارزیابی
|
توضیحات، نحوه ارزیابی و امتیاز دهی
|
امتیاز مکتسبه
1-0
|
1
|
تعرفه در معرض ديد مراجعین نصب شده است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
2
|
تعرفه مصوب ارائه خدمات رعایت مي شود
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
3
|
مستندات تشکیل پرونده بیمار مطابق با آیین نامه در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
پرونده بیمار می بایست ترجیحا بصورت الکترونیک و دارای محتوای خدمت، رضایت آگاهانه مددجو یا بستگان قانونی ایشان، تعرفه خدمات، حجم و نوع خدمت باشد.
|
|
4
|
مستندات قرارداد مرکز با بیمار یا بستگان قانونی وی مطابق آیین نامه در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
قرارداد می بایست شامل مشخصات بیمار، آدرس محل زندگی، نوع بیماری، برنامه مراقبتی، هزینه ها و نحوه پرداخت و رضایت آگاهانه باشد.
|
|
5
|
خدمات و مراقبت های ارائه شده منطبق با قراردادهای تنظیمی و آیین نامه است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
6
|
مرکز در قبال خدمات انجام شده و اخذ وجه، صورتحساب به بیمار یا بستگان قانونی وی تحویل می دهد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
7
|
فرم ها و برگه های موجود در پرونده مطابق دستورالعمل های موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
8
|
مستندات نظارت بر کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران و مددجویان در منزل بر اساس استانداردها و پروتکل های مصوب در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
9
|
مستندات نظام کارآمد رسیدگی به شکایات و انتقادات در این مراکز وجود دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
10
|
ارایه خدمات پرستاری به بیماران و مددجویان با رعایت قانون انطباق امور اداری و فنی مؤسسات پزشکی با موازین شرع مقدس و آیین نامه اجرایی، توسط تمامی کارکنان مرکز صورت می گیرد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
11
|
رعایت شئونات اخلاقی اسلامی، موازین علمی، فنی و پوشیدن یونیفرم حرفه ای توسط ارائه دهندگان خدمت در منزل یا محل ارائه خدمت انجام می شود
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
12
|
رضایت سنجی از بیماران انجام و مستندات آن در مرکز موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
13
|
فرم ارزیابی اولیه بیمار تکمیل و در پرونده بیمار موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
14
|
گزارش پرستاری صحیح ثبت و مستندات در پرونده بیمار موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
15
|
سایر اوراق برحسب ضرورت ( مثل برگه علایم حیاتی) ثبت و در پرونده بیمار موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
16
|
تغییر و تحول بیمار به صورت بالینی به کادر پرستاری نوبت کاری بعد صورت می گیرد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
17
|
آیا بیمار حق انتخاب آزاد برای دریافت خدمات از مرکز و سایر موسسات تشخیصی و درمانی را دارد؟
|
|
|
نام مرکز:................................................................................. تاریخ نظارت:.......................................
محور رعایت مقررات قانونی و بخشنامه ها
|
ردیف
|
شاخص/ استاندارد ارزیابی
|
توضیحات، نحوه ارزیابی و امتیاز دهی
|
امتیاز مکتسبه
1-0
|
1
|
مقررات مربوط به تابلوها، سرنسخه ها و تبلیغات موسسات رعایت می شود
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و سایر قوانین مرتبط
|
|
2
|
تعداد تابلو ها مناسب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و سایر قوانین مرتبط
|
|
3
|
ابعاد تابلو ها مناسب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و سایر قوانین مرتبط
|
|
4
|
متن تابلو ها مناسب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
مطابق قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و سایر قوانین مرتبط
|
|
5
|
اصل پروانه بهره برداري (پروانه تاسیس) مركز در معرض دید نصب است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
6
|
پروانه بهره برداری معتبر است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
7
|
اصل پروانه مسئوليت فني در معرض ديد مراجعين نصب شده است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
8
|
پروانه مسئول فنی معتبر است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
9
|
ساعات فعالیت مرکز منطبق با ساعات کاری درج شده در پروانه بهره برداری است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
10
|
استانداردها، بخشنامه ها و دستورالعمل های مصوب وزارت بهداشت در مرکز موجود و به طور دقیق اجرا می شود
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
11
|
مستندات و اطلاعات درخواستی از سوی مراجع ذیصلاح در زمان مقرر انجام می شود و مرکز همکاری کافی و وافی با مراجع ذیصلاح را در موارد مختلف دارد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
12
|
مستندات و قرارداد همکاری و پشتیبانی مرکز با حداقل یک بیمارستان در مرکز موجود است
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
13
|
مستندات و قرارداد همکاری با حداقل یک واحد مراقبت در منزل مستقر در بیمارستان در مرکز موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
14
|
مستندات و قرارداد همکاری با حداقل یک مرکز آمبولانس خصوصی در مرکز موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
15
|
خدمات مشاوره ای و مراقبتی به مراکز و موسسات مانند مدارس، کارخانجات، ادارات و ... توسط مرکز انجام و مستندات آن موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
16
|
قرارداد همکاری با مراکز و موسسات بهداشتی، درمانی جهت تامین بخشی از مراقبت ها به بیماران، در مرکز موجود می باشد
|
بلیð خیرð توضیحات:
این قرارداد می بایست در قالب خرید خدمات در محل مراکز مذکور بصورت شیفتی یا پاره وقت انجام شود
|
|
17
|
هیچ نوع خدمت مراقبتی به جز عقد قرارداد، مشاوره و آموزش در محل مرکز انجام نمی شود.
|
بلیð خیرð توضیحات:
( طبق آیین نامه ابلاغی )
|
|
18
|
نگهداری پرونده و سوابق پرسنل و بیماران طرف قرارداد در مرکز طبق ضوابط و مقررات حفظ و نگهداری اسناد انجام می شود
|
بلیð خیرð توضیحات:
|
|
1- نام و نام خانوادگی ارزیابی کننده: نام و نام خانوادگی مسئول فنی/موسس:
تاریخ و امضاء: تاریخ و امضاء:
2- نام و نام خانوادگی ارزیابی کننده:
تاریخ و امضاء:
3- نام و نام خانوادگی ارزیابی کننده:
تاریخ و امضاء
4- نام و نام خانوادگی ارزیابی کننده:
تاریخ و امضاء
نام مرکز:................................................................................. تاریخ نظارت:.......................................
فرم جمع بندی امتیازات محورهای ارزیابی مرکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل
|
ردیف
|
نام محور ارزیابی
|
امتیاز کل محور
|
امتیاز مکتسبه محور
|
ضریب امتیاز محور
|
امتیاز نهایی محور
|
1
|
محور فضای فیزیکی
|
16
|
|
1
|
|
2
|
محور امکانات و تجهیزات اداری - پزشکی
|
18
|
|
1
|
|
3
|
محور نیروی انسانی
|
9
|
|
3
|
|
4
|
محور رضایتمندی و رعایت حقوق بیمار
|
16
|
|
3
|
|
5
|
محور رعایت مقررات قانونی و بخشنامه ها
|
18
|
|
2
|
|
جمع کل امتیازات
|
77
|
|
|
|
نام و نام خانوادگی مدیر پرستاری دانشگاه/دانشکده:
تاریخ و امضاء:
|