اخبار > توصیه های تغذیه ای به روزه داران عزیز در ماه مبارک رمضان


  چاپ        ارسال به دوست

توصیه های تغذیه ای به روزه داران عزیز در ماه مبارک رمضان

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل 5 گروه اصلی یعنی نان و غلات+ میوه‌ها+ سبزیجات+ گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ+ شیر و لبنیات، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن  ضروری می باشد.

 فیروزی، کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی، گفت :افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه‌ دار نیستند، باید سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل سحر، افطار سبک و شام می باشد. البته مصرف غذا در دو وعده(سحری و افطار) نیز اشکالی ندارد و بهتر است غذای مصرفی در سحر، ویژگی وعده ناهار را داشته باشد.

این کارشناس تغذیه افزود : با مصرف متعادل مواد غذایی در ماه رمضان، بدن فرصت سوزاندن چربی‌های اضافی را پیدا می‌کند ولازم است تمامی روزه‌داران وعده ی سحری را در برنامه ی غذایی خود داشته باشند، زیرا حذف این وعده، سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. ایشان تاکید کرد :

هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد ، نوشابه و مانند اینها جداً خودداری کنید. بهتر است روزه‌داران روزه‌شان را با آب ولرم ، خرما، کشمش، عسل (قند های طبیعی) یا شیر گرم باز کرده و پس از آن از نان، پنیر، گردو، سبزی و غذاهای گرمی مانند آش ، فرنی یا حلیم کم ‌روغن  میل نمایند و حتما بین افطار تا شام یک تا دو ساعت فاصله بگذارند.

 ایشان در زمینه مصرف مایعات گفت: از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کرده و در فاصله ی افطار تا سحر6-5 لیوان آب نوشیده شود و برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روز، لیمو ترش تازه در پایان سحری مصرف شود.

 

 کودکان و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می‌گیرند باید در وعده ی سحری، غذای کافی بخورند و آبمیوه‌ و سبزیجاتی مانند هویج و گوجه‌فرنگی را فراوان مصرف کنند، زیرا مقدار زیادی ویتامین را به صورت فشرده به بدن آن‌ها می‌رساند.

وی در زمینه مصرف مواد غذایی شیرین و چرب مانند زولبیا، بامیه و حلوا  هنگام افطار  تاکید کرد، برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده و افزایش وزن باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز شود .

در هنگام سحر نیز از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری شود. این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه زیادی دارند، باعث عطش زیاد وترش کردن معده می‌شوند ودر صورت مصرف از لیمو ترش، ماست و سالاد کاهو در کنار این غذاها استفاده گردد.

مصرف سس مایونز، خامه،سوسیس و کالباس نیز در سحری یا افطاری مناسب نیست، زیرا این غذاها زمینه بروز ناراحتی‌های گوارشی نظیر ترش کردن معده را فراهم می‌کنند.

بهترین ورزش‌ در طول این ماه، شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است، چرا که این ورزش‌ها از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیشگیری می‌کنند.

 چند توصیه به دانش آموزان و دانشجويان در ماه مبارک رمضان:

·     روزه مانع درس خواندن نمي شود بهتر است دانش آموزان و دانشجويان درس خواندن را از صبح زود شروع كنند و ساعات آخرروزرا براي استراحت بگذارند .

·     از مصرف زياد مواد قندي ساده ( زولبيا و انواع شيريني جات ) خصوصا در وعده سحري اجتناب نمايند ، چون مصرف زياد اين مواد ابتدا سبب افزايش قند خون شده و در پي آن موجب افت قند خون شده و  توانايي يادگيري آنها را در طول روز كاهش مي دهد .

·     چون حجم معده ي آنها نسبت به بزرگسالان كوچك است ، پس بايد به حجم غذاي مصرفي آنها دقت نمود و تا جاي ممكن وعده ها ي غذايي آنها را اضافه نمود . در اين افراد يك افطار سبك و سپس گنجاندن وعده ي شام توصيه مي شود .

·     آنهايي  كه سال نخست روزه داري را آغاز مي كنند ، به توجهات بيشتري نياز دارند . رعايت تنوع و تعادل در استفاده از تمامي گروه هاي غذايي بسيار مهم و ضروري  است و منابع خوب و پروتئين (انواع گوشت ، ماهي و حبوبات)بايد دربرنامه ي غذايي آنها باشد.

·         مواد غذايي مقوي و پر از انرژي مانند خرما و موز بايد بر برنامه ي غذايي آنها باشد .

·         از دريافت كافي گروه شير و لبنيات در اين افراد مطمئن شويم ( حداقل دو وعده در روز )

·         در اين دوران از مصرف  انواع هله هوله ها و مواد غذايي كم ارزش، كه فقط پر كننده حجم معده هستند بايد خودداري گردد .

·     بعد از افطار بر اساس توصيه پزشك و متخصص تغذيه از شربت ها و قرص هاي ويتامين مناسب سن دانش آموزان استفاده نمايند تا نگراني هاي والدين براي ايجاد كمبوده هاي تغذيه ا ي  در اين ماه برطرف شود .

 

 


٢١:٤٧ - دوشنبه ١٦ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٠١٤٦    /    تعداد نمایش : ٥٣٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





منو اصلی
تقویم