مرکز آموزشی درمانی امداد شهید بهشتی سبزوار
دفترچه ثبت فعالیت های بالینی کارآموزان
طب اورژانس
Log BOOK
دانشکده پزشکی
تهیه کننده: دکتر طهورا افشاری صالح 1401
این قسمت توسط دانشجو تکمیل گردد
نام و نام خانوادگی: شماره دانشجویی:
تاریخ کار آموزی : از ..... /..... / ..... تا ...../...../ ..... محل کارآموزی : بیمارستان..................
شماره تماس:
e-mail :
امضا
این قسمت توسط مسئول آموزش کاراموزی تکمیل میگردد.
تاریخ : ..... / ..... / .....
تایید میگردد که خانم/آقای.......................کارآموز دوره پزشکی عمومی در برنامه های آموزشی بخش بالینی به طور کامل شرکت نموده و وظایف معین شده در دفترچه را انجام داده است. امضا
مقدمه:
کارآموز گرامی:
ضمن عرض خیرمقدم ورود شما به دوره طب اورژانس ، باتوجه به اهداف پیش بینی شده حضور شما را در این دوره ، لطفا به موارد زیر توجه فرمایید و این دفترچه را در پایان بخش (آخرین روز دوره) به مسئول آموزش تحویل دهید.
· درطول دوره حضور شما در این دوره ، فعالیت های شما به طور مستمر زیر نظر اساتید ارزیابی می شود.
· دفترچه را با نظم و دقت تکمیل نموده و در حفظ آن کوشا باشید . اقدامات عملی و فعالیت های علمی و آموزشی را در Log BOOK به صورت روزانه ثبت و به امضا استاد مربوطه برسانید.
· حضور کاراموزان در بخش به صورت روزانه (غیر از روز های تعطیل) و با برنامه ای که در ابتدای ماه در اختیار ایشان قرار میگیرد خواهد بود.
· تاخیر و غیبت غیر موجه بدون هماهنگی با استاد مربوطه برابر با اخراج از بخش است.
· از بین کاراموزان یک نفر به عنوان نماینده انتخاب میشود که رابط بین واحد آموزش بیمارستان ، اساتید و کاراموزان خواهد بود.
· پوشیدن روپوش سفید و اتصال اتیکت شناسایی روی سینه به نحوی که قابل رویت باشد در هنگام حضور در بخش الزامی است.
· کاراموز باید در گفتار و پوشش و مرز متعهد به شئونات اسلامی و حرفه ی مقدس پزشکی بوده و رفتار متناسب با شان پزشک را رعایت کند.
· استفاده از تلفن همراه در کلیه بخش های بالینی و کلاس های آموزشی و درمانگاه ها ممنوع میباشد.
· کاراموزان باید به بررسی از بیماران شرح حال گرفته و معاینات لازم را انجام دهند.
· تکمیل Log BOOK بایستی از ابتدای دوره کاراموزی شروع شود.
· چناچه کاراموزی دفترچه Log BOOK خود را ارائه ندهد امتیاز مربوطه را کسب نخواهد کرد و حق اعتراض در مورد کسر نمره از وی سلب خواهد شد.
· دانشجویان باید کنفرانس های محوله را در تاریخ های مشخص شده زیر نظر اساتید به درستی و با تسلط ارائه نمایند.
اهداف دوره طب اورژانس:
· از دانشجو انتظار می رود در پایان این دوره علائم و شکایات شایع در این بخش شامل :
· ایست قلبی تنفسی
· مولتیپل تروما
· درد قفسه سینه
· درد شکم
· تنگی نفس
· ضعف و بیحالی
· کاهش سطح هوشیاری
· علائم شایع نرولوژیک (سردرد سرگیجه تشنج)
را بشناسد و نحوی برخورد با این شکایات و نحوی اخذ شرح حال مناسب انجام معاینات لازم و درخواست اقدامات تشخیصی و درمانی را به درستی بداند.
· نیز دانشجو باید بتواند در مورد این شکایات برای بیمار تشخیص افتراقی مناسب را مطرح نماید .
· دانشجو باید بتواند تریاژ استاندارد در شرایط عادی براساس پروتکل ها را انجام دهد.
· مانور های پایه ادراه راه هوایی و به کار گیری تجهیزات کمکی راه هوایی را بداند.
· از احیا قلبی ریوی پایه(BLS) شامل ماساژ قلبی – تنفس دهان به دهان-تنفس با ماسک- مانور هایملیخ و AED را به خوبی اطلاع داشته باشد و قادر به انجام آن باشد.
· با نحوی انجام و تفسیر ECG و مانیتورینگ قلبی تنفسی اگاهی داشته باشد.
· توانایی رگ گیری را داشته باشد.
· با وسایل لازم جهت سونداژ مثانه و تعبیه لوله نازوگاستریک نحوی انجام آنها اشنایی کامل داشته باشد.
· دانشجو باید بتواند تزریقات زیرجلدی و عضلانی و وریدی را به خوبی انجام دهد.
· دانشجو باید از نحوی مراقبت از زخم شستشو پانسمان ،انواع زخم و وسایل مورد نیاز جهت ترمیم زخم و نحوی ترمیم زخم ها آگاهی کامل داشته باشد.
· دانشجو باید نسبت به مراقبت اولیه بیمار ترومایی (Primary survey) احاطه کامل را داشته باشد.
ارزشیابی عملکرد بالینی کارآموزان به وسیله مقیاس دیداری
نمودار کیفیت عملکرد ( 10 به مثابه 100 )
عملکرد
|
معیار
|
نمره
|
بیش از حد انتظار
|
مراحل انجام فعالیت را به طور کامل ، با ترتیب صحیح ، دقیق و ماهرانه انجام می دهد.
|
>8
|
در حد انتظار
|
مراحل انجام فعالیت را به طور کامل و با ترتیب صحیح انجام می دهد.
|
5-8
|
کمتز از حد انتظار
|
بخشی از مراحل انجام فعالیت انجام نشود یا اشتباه انجام شود.
|
5>
|
رویکرد به شکایات شایع بخش
دردشکم
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
مولتیپل تروما MT
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
کاهش سطح هوشیاری
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
علائم شایع نرولوژیک (سردرد،سرگیجه،تشنج)
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
ایست قلبی-تنفسی و شرکت در احیا بیمار
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
درد قفسه سینه
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
تنگی نفس
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
ضعف و بیحالی
تعداد تمرین تحت نظارت
|
تشخیص بیمار
|
شماره پرونده
|
تاریخ
|
تایید استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
اقدامات عملی
ECGو مانیتورینگ قلبی
|
تاریخ انجام
|
شماره پرونده
|
تشخیص
|
تایید و ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
NG
|
تاریخ انجام
|
شماره پرونده
|
تشخیص
|
تایید و ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
سوندفولی
|
تاریخ انجام
|
شماره پرونده
|
تشخیص
|
تایید و ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
ترمیم زخم
|
تاریخ انجام
|
عمل جراحت
|
تایید و ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
|
|
5
|
|
|
|
تزریق عضلانی ، وریدی ، زیرجلدی
|
تاریخ
|
نام دارو و نحو تزریق
|
تایید و ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
|
|
5
|
|
|
|
شرکت در احیا بیمار تروماییATLS
|
تاریخ و مکان نظارت
|
شماره پرونده
|
تایید و ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
|
|
5
|
|
|
|
آتل بندی در آسیب های اندام ها
|
تاریخ
|
شماره پرونده
|
اندام مورد نظر و تشخیص
|
تایید و ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
فعایت های علمی ارائه شده
ردیف
|
فعایت های علمی/آموزشی انجام شده
|
عنوان
|
تایید و ارزشیابی استاد
|
1
|
ارائه کنفرانس
|
|
|
2
|
فعالیت پژوهشی
|
|
|
3
|
تهیه پمفلت آموزشی/آموزش به بیمار/پوستر آموزشی
|
|
|
نمره شما از نظر اخلاق اسلامی-اجرای آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشکده های دانشگاه های علوم پزشکی کشور ( مصوب شورای فرهنگی وزرات متبوع )-تعهد به حرفه مقدس پزشکی ،نظم و انظباط در راند ها و جلسات آموزشی و مهارت های ارتباطی با در نظر گرفتن موارد چهارده گانه زیر محاسبه میشود.
1-تلاش جهت ارتقاء علمی منعکس در مطالعات انجام شده در مورد بیماران مربوطه،کنفرانس های علمی،سوالات مطرح شده و پاسخ های آن و انجام مسئولیت هایی که به عهده شما گذارده میشود.
|
2-شناخت کامل بیماران مربوطه و اشراف کامل بر وضعیت آنان و برمطالب مندرج در پرونده
|
3-شناخت کامل درمان و نوع داروهای بیمار و عوارض احتمالی آنها
|
4-ارتباط محرمانه با بیماران و ارج نهادن به جایگاه انسانی والای آنها درنزد خداوند و گوش کردن فعال
|
5-ارتباط محرمانه با کلیه پرسنل آموزشی،بهداتشی،درمانی (ارتباط بین فردی موثر)
|
6-همکاری گروهی موثر با دانشجویان و کارورزان
|
7-تحقیق فعال درمورد بیماری و caseهای مشابه بیمار مربوطه درمنابع و اینترنت
|
8-با درک این مفهوم که نجات یک انسان درپیشگاه خداوند به مثابه نجات همه انسان هاست و هرگونه خدمت علمی،عملی،اخلاقی،رفتاری، پیگرانه و راهنمایی به یک بیمار خدمت به همه بیماران است نشان دادن علمی اهمیت دادن به سرنوشت بیمار در بخش،با خدمت کردن به بیمار در بخش ، باخدمت کردن به بیماران به عنوان خط مقدم تیم درمانی از جمله با گرفتن V.S بیماران قبل از جلسه مورنینگ ، دقت کردن و گزارش تغییر قطر پاهای بیمار،بروز زخم بستر ،تغییر علامت ها ، شروع بروز عوارض ،تذکر در مورد شروع تغذیه بیماران، همکاری در آموزش بیماران
|
9-رعایت نظم و اجتناب از ایجادهرگونه اختلال درهنگام اجرای برنامه های آموزشی
|
10-داشتن رفتار حرفه ای مناسب و متناسب با منزلت دانشجویی
|
11-حفاظت و استفاده صحیح از امکانات ،تجهیزات و وسایل عمومی در اختیار
|
12-استفاده از لباس فرم تمیز،مرتب و مناسب در طول مدت دوره
|
13-تناسب ظاهر با شئونات اسلامی و عرف جامعه ی دانشگاهی
|
14-نصب کارت شناسایی ارائه شده از سوی معاونت آموزشی بر روی لباس فرم در طول مدت دوره
|
ردیف
|
تاریخ
|
ساعت حضور
|
پزشک کشیک
|
ارزیابی استاد
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|